Augustus

Aardappel

Je kan de aardappelen schillen en koken, maar ook in de schil koken en dan consumeren. Koude kleine vastkokende aardappelen kan je koken en koud serveren als aperitiefhapje opgevuld met garnalen, kruidenkaas, zelfs met oesters of kaviaar.

Andijvie

Andijvie kan zowel gekookt als rauw worden gegeten. Deze bladgroente kan op dezelfde wijze bereid worden als diverse koolsoorten. Andijvie bevat vezels, mineralen, vitamine A en C. Vooral het buitenste blad van de groente bevat vitamines.

Appelen

Appel verstevigt ook het immuniteitssysteem, het zuivert lever en gal, en het is een natuurlijk constipatiemiddel. Aan appel a day keeps the doctor away!'

Artisjok

Het is eetlustopwekkend en stimuleert lever en gal. Je eet artisjokken warm met een sausje naar keus of koud met vinaigrette. Ze zijn erg voedzaam en kunnen in combinatie met bijvoorbeeld een gebonden uiensoep en een feestelijk ijstoetje, een complete maaltijd vormen.

Bleekselder

Bleekselderij, ook wel witte selder genoemd, is minder sterk dan de groene snijselder. Toch kan de bleekselderij perfect gebruikt worden om een bouillon of een soep te kruiden. Het bevat vitamine B, C, ijzer en mineralen en heeft een vochtafdrijvende werking.

Broccoli

Bloemkool kan warm of koud gegeten worden. Broccoli is enkel lekker in een warme schotel. Het bevat heel wat vezels en stoffen die preventief werken tegen kanker.

Champignon

U kan de champignons zowel koud als warm klaarmaken. Champignons zijn caloriearm en zijn rijk aan vezels.

Courgette

Een courgette kent heel wat bereidingswijzen: samen met tomaten en aubergines in een zuiderse ratatouille, gevuld met gehakt als gegratineerde ovenschotel, geeft een eenvoudig ovengerecht. U kan ook lekkere soepen bereiden met courgettes.

Druiven

Verse druiven zijn heerlijk in combinatie met ontbijtgranen, bij het aperitief, in een fruitslaatje of bij een kaasschotel. Maar ook in slaatjes en allerlei sausen die je serveert met vlees, vis en gevogelte komen druiven goed tot hun recht.

Koolrabi

Rauw en geschild te versnijden in schijfjes of blokjes. Gekookt te bereiden zoals bloemkool. In stukken gaar te stoven maar vooral niet te lang zodat de smaak veel fijner blijft.

Maïs

Hele gekookte maïskolven worden alleen met wat gesmolten boter en wat zout geserveerd. Gekookte maïskorrels kan je als groente eten of in een gemengde salade opdienen. Ze bevatten vitamine B en magnesium. Bovendien zijn ze rijk aan belangrijke vezels.

Peer

Peren zijn heerlijk inslaatjes en gebak, omdat ze zo knapperig zijn en fris smaken. Peren zijn erg gezond omdat ze o.a. vitamine C bevatten en veel energie verschaffen.

Pompoen

De meeste zomerpompoenen kunnen met schil en al worden gegeten. Zeer rijpe exemplaren kunnen het best worden geschild en van zaden ontdaan worden. Pompoen is gezond: de groente bevat veel betacaroteen (die zit in de oranje kleur), calcium, vitamine C en uiteraard voedingsvezel.

Postelein

Postelein kan zowel rauw als gekookt of gestoofd gegeten worden. De groente heeft een zachte smaak. U kan postelein onder meer gebruiken bij de bereiding van slaatjes, soepen of stamppot. Postelein bevat weinig calorieën.

Prei

Prei eten we zowel rauw als gekookt. Heel fijngesneden wordt de groente in salades verwerkt. Het beste kennen we prei in soep of stoofpotjes. Het is de basis van de groentekeuken en is zeer geschikt bij graan-, vlees- en visbereidingen.

Pruimen

Pruimen zijn ideaal voor jam en compote. Door hun hoger suikergehalte zijn het vooral de pruimen met gele schil die zich het best lenen voor jam. Pruimen zijn daarenboven lekker als vulling voor gebak of om in te maken.

Radijs

Verwerk fijngesneden radijzen in een salade of presenteer ze als pittig en gezond borrelhapje met wat zout of een dipsausje. Radijzen zijn rijk aan vitamine C en zijn bovendien caloriearm.

Rode Biet

Van het verse loof kan je soep maken. Daarvoor moetje de stengel en het blad goed wassen en fijnsnijden. Rasp enkele bieten fijn en kook ze samen met het loof gaar. Zout, azijn of citroen toevoegen. Serveren met room.

Sjalotjes

Sjalotjes kan je bakken of stoven. Als je ze bakt, dan krijgen ze een zoetige smaak, die sauzen een bijzonder aroma geeft. De combinatie met tijm, rozemarijn en wat honing is hemels. Superfijn gehakt kan de sjalot ook in salades gebruikt worden.

Spinazie

Spinazie kan zowel rauw als gekookt gegeten worden. Ze smaakt heerlijk in salades met vinaigrette of als broodbeleg. Spinazie bevat erg veel vezels en vitamine A, B en C. Verder bevat het kalium, calcium en ijzer.

Tomaat

Tomaten bestrijden oververmoeidheid, ze gaan vroegtijdige veroudering tegen en ze hebben een ontzurende werking. Tomaten zijn rijk aan vitamine B, BI en C. Ze bevatten ook mineralen zoals kalium, fosfor en kalk.

Venkel

Venkel kan zowel rauw als warm gegeten worden. Rauw is de smaak het sterkst. Verder kan men de venkel koken, stomen, stoven, pureren of in soepen verwerken. Telkens kunnen de bladstelen gebruikt worden als garnering of smaakversterker.

Wortel

Rauwe wortelen zijn heerlijk met een dipsaus bij het aperitief of geraspt bij slaatjes. Ook wortelpuree staat bij velen op het wekelijks menu. Je kan wortelen zelfs bij het dessert eten in een voedzame wortelcake.