December

Avocado

Je kan de avocado uitlepelen. Je kan het vruchtvlees ook in blokjes snijden of het vruchtvlees pureren en vermengen met andere ingrediënten. Avocado's zijn lekker in fruit- en andere slaatjes.

Belle De Fontenay Aardappel

Belle de Fontenay is een oud Frans aardappeltje. Ze hoort bij de primeurvariëteiten. Ze worden gekookt in de schil met een beetje boter. Als vastkokende aardappel is deze ook geschikt om te bakken of in salades en is lekker van smaak.

Bieten

Rauwe bieten moeten eerst grondig gewassen worden. Behoud een eindje loof aan de kop van de biet. Kook de bieten in ruim water. Na het koken dienen ze afgekoeld te worden onder koud water. Stroop vervolgens het vel weg en verwerk de biet in het gekozen recept.

Bloedsinaas

Je kunt bloedappelsienen gebruiken in desserts, gebak, fruitsalades, mousses, soufflés, ijs en sorbets. Het sap kun je drinken of gebruiken in marinades voor gevogelte of vis.

Boerenkool

Men eet het blad, al dan niet met de bladsteel, in stamppot en andere winterse bereidingen. De smaak is het best zodra er wat vorst over de kolen is gegaan. Wat mineralen en vitaminen betreft, is het een zeer voedzame groente.

Cantharel - Girolle

Het smaakt naar een vleug van abrikoos. U kunt ze op dezelfde manier bereiden als trompet de la mort. Ze smaken zeer goed in combinatie met ei-, en pastagerechten of op een geroosterd broodje met dik roomboter. Door zijn kruidige en peperige smaak is het daarnaast uiterst geschikt voor sauzen.

Champignon Portobello

Selecteer mollige vaste en stevige portobello's met een bruin-aardachtige kleur. Bij de portobello zal de hoed open zijn wat hem geschikt maakt om op te vullen.

Gember

Breek een stuk verse gember af, schil en rasp met een zeer fijne rasp van bamboe of metaal. De fijngeraspte gemberwortel kan je toevoegen aan marinades, vinaigrettes, sauzen, vlees, gevogelte, bouillon of soepen. Ook jam of gebak kan je met gember kruiden.

Granaatappel

U kan de granaatappel uitlepelen, de vruchten uitpersen en het sap gebruiken voor de bereiding van sauzen of andere gerechten. Het sap van granaatappels vormt het basisingrediënt van grenadine.

Knolselder

Knolselder kan u zowel koud als warm verwerken. U kan hem ook stoven. De consumptie van knolselder is een goede zaak voor uw metabolisme omdat de groente veel ijzer en vitamine C bevat.

Koolrabi

Rauw en geschild te versnijden in schijfjes of blokjes. Gekookt te bereiden zoals bloemkool. In stukken gaar te stoven maar vooral niet te lang zodat de smaak veel fijner blijft.

Maniok

Maniok is, op de aardappel na, het belangrijkste groentegewas van de wereld. De maniok heeft een vollere smaak en is voedzamer dan de aardappel. Je kan ze schillen en koken, in reepjes/plakjes snijden en dan bakken of frituren.

Mini Witloof

Buikige, spits gesloten witloofkropjes, met een goudgeel randje aan de bladuiteinden. Binnenin zit er genoeg bittere kern om de blaadjes bij elkaar te binden. De chiconnette is lekker van smaak en uiterst gezond en bovendien lang te bewaren.

Pastinaak

Pastinaken smaken heerlijk in soepen, hutsepot en stoofschotels, maar kunnen ook in rauwkost-salades verwerkt worden. Pastinaak is rijk aan mineralen en is erg geschikt voor diabetici. Ze bevatten veel koolhydraten.

Peterselie Wortel

Peterseliewortel heeft een heerlijk aroma en is zeergeschikt als aanvulling van soepen, bouillons, sauzen en stoofgerechten. De wortel heeft het uiterlijk van pastinaak, maar de smaak heeft eerder iets weg van selderijknol en ook wel van peterselie.

Pompelmoes

De pompelmoes is een grote citrusvrucht en heeft een beetje weg van een meloen. Deze vrucht kennen we in drie verschillende kleuren: geel, roze en rood, waarvan de eerste wat bitterder smaakt, terwijl de laatste twee zoeter zijn.

Postelein

Postelein kan zowel rauw als gekookt of gestoofd gegeten worden. De groente heeft een zachte smaak. U kan postelein onder meer gebruiken bij de bereiding van slaatjes, soepen of stamppot. Postelein bevat weinig calorieën.

Roodlof

Roodlof wordt voornamelijk rauw gegeten omdat ze door koken haar mooie rode kleur verliest. Het heeft net als witloof een licht bittere smaak. Je kan roodlof op dezelfde wijzen bereiden als witloof.

Savooikool

Het is een echte wintergroente die een ideale maat is bij varkensvlees of wild. Groene kool bevat veel vitamine C, ijzer, koolhydraten en vezels. Savooikool met vis is heel lekker maar ook een savooiloempia met desavooi als omhulsel is een heerlijke light alternatief.

Spruit

Spruiten kunnen aansluitend geblancheerd worden of direct in een hutsepot verwerkt worden. Spruitjes bevatten veel koolhydraten en vitamine C.

Veldsla

Veldsla kan zowel koud als warm gegeten worden bij slaatjes, voorgerechten, in soepen en bij vlees, vis of gevogelte. U kan veldsla ook goed gebruiken als garnering bij soep of omeletten. Veldsla bevat vitamine C en ijzer.

Witloof Volle Grond

Qua voedingswaarde is er geen verschil tussen traditioneel geteeld grondwitloof en witloof van hydrocultuur, maar qua smaak scoort grondwitloof meestal hoger. Witloof kan u stomen, bakken, roerhakken, stoven of rauw gebruiken.

Zilverajuin

Net als augurken zijn zilveruitjes heel goede smaakgevers bij koude of warme vleesgerechten. Bij fijne vleeswaren zal hun zure smaak je gastronomische genot verhogen. Denk eraan om enkele gekonfijte uitjes toe te voegen aan vleessauzen voor bij warme recepten.