Februari

Appelen

Appel verstevigt ook het immuniteitssysteem, het zuivert lever en gal, en het is een natuurlijk constipatiemiddel. Aan appel a day keeps the doctor away!'

Boerenkool

Men eet het blad, al dan niet met de bladsteel, in stamppot en andere winterse bereidingen. De smaak is het best zodra er wat vorst over de kolen is gegaan. Wat mineralen en vitaminen betreft, is het een zeer voedzame groente.

Hopscheut

Voor warme bereidingen kunnen de hopscheuten even geblancheerd worden. Hopscheut kan zowel rauw gegeten worden als gestoofd. Hop heeft een kalmerende werking en bevordert de eetlust.

Kaki

Je kunt kaki, met of zonder schil, eten als een appel. Het smaakt lekker bij het ontbijt of als gezond tussendoortje. Gebruik het in een smoothie, met yoghurt en cruesli of in een salade. Tevens is kaki goed te combineren in warme gerechten met rijst, kip of vlees.

Knolselder

Knolselder kan u zowel koud als warm verwerken. U kan hem ook stoven. De consumptie van knolselder is een goede zaak voor uw metabolisme omdat de groente veel ijzer en vitamine C bevat.

Koolraap

Koolraap kan u gekookt of gestoomd eten. U kan de groente tot puree maken, opvullen of zelfs frituren.

Lychee

Lychee's verkleuren tijdens het rijpingsproces van rozerood naar roodbruin. Ze worden rijp geplukt en kunnen direct gegeten worden.

Mandarijnen

Citrusvruchten bevatten veel vitamines in de schil, maar ook in het vruchtvlees. Mandarijnen bevatten veel vitamine C (25 mg).

Mangistan

Het witte, stroperige vruchtvlees heeft een voortreffelijke smaak en de vrucht wordt hierom wel de koningin onder de vruchten genoemd. De smaak is fris-zoet en doet denken aan een combinatie van aarbeien en druiven.

Mango

Mango's zijn rijk aan digestieve enzymen. Ze bevatten ook erg veel vitamines, mineralen en anti-oxidanten.

Pastinaak

Pastinaken smaken heerlijk in soepen, hutsepot en stoofschotels, maar kunnen ook in rauwkost-salades verwerkt worden. Pastinaak is rijk aan mineralen en is erg geschikt voor diabetici. Ze bevatten veel koolhydraten.

Peer

Peren zijn heerlijk inslaatjes en gebak, omdat ze zo knapperig zijn en fris smaken. Peren zijn erg gezond omdat ze o.a. vitamine C bevatten en veel energie verschaffen.

Postelein

Postelein kan zowel rauw als gekookt of gestoofd gegeten worden. De groente heeft een zachte smaak. U kan postelein onder meer gebruiken bij de bereiding van slaatjes, soepen of stamppot. Postelein bevat weinig calorieën.

Prei

Prei eten we zowel rauw als gekookt. Heel fijngesneden wordt de groente in salades verwerkt. Het beste kennen we prei in soep of stoofpotjes. Het is de basis van de groentekeuken en is zeer geschikt bij graan-, vlees- en visbereidingen.

Rammenas

Je kan rammenas rauw gebruiken zoals radijs. Rauwkost van rammenas eet men geraspt in kleine hoeveelheden als bijgerecht bij een warme maaltijd of in schijfjes op de boterham.

Rode Biet

Van het verse loof kan je soep maken. Daarvoor moetje de stengel en het blad goed wassen en fijnsnijden. Rasp enkele bieten fijn en kook ze samen met het loof gaar. Zout, azijn of citroen toevoegen. Serveren met room.

Savooikool

Het is een echte wintergroente die een ideale maat is bij varkensvlees of wild. Groene kool bevat veel vitamine C, ijzer, koolhydraten en vezels. Savooikool met vis is heel lekker maar ook een savooiloempia met desavooi als omhulsel is een heerlijke light alternatief.

Schorseneer

Schorseneren bevatten inuline en hebben een hoog fosfor- en ijzergehalte. Ze worden over het algemeen gekookt gegeten met een (kaas)sausje, maar ze zijn ook rauw (geschild en geraspt) verschrikkelijk lekker.

Spruit

Spruiten kunnen aansluitend geblancheerd worden of direct in een hutsepot verwerkt worden. Spruitjes bevatten veel koolhydraten en vitamine C.

Suikermaïs

Suikermaïs weet onze smaakpapillen te bekoren met zijn zoete aroma. De suikers zijn er nog rijkelijk aanwezig.

Ugli

Het oranjegele vruchtvlees is onderverdeeld in gemakkelijk van elkaar loste maken segmenten (parten); het bevat weinig pitten, is zeer sappig en doorgaans zoet en aromatisch van smaak. Je kunt de vrucht pellen en vers eten of doorsnijden en uitlepelen.

Veldsla

Veldsla kan zowel koud als warm gegeten worden bij slaatjes, voorgerechten, in soepen en bij vlees, vis of gevogelte. U kan veldsla ook goed gebruiken als garnering bij soep of omeletten. Veldsla bevat vitamine C en ijzer.

Witloof

Witloof kan u stomen, bakken, stoven of rauw gebruiken. Witloof is o.a. heerlijk bij vlees, vis, in salades, bij aperitiefhapjes, in soepen en stoofpot. Witloof is een erg voedzame groente en bevat veel mineralen.

Zuurkool

Zuurkool is zeer fijngesneden witte en savooiekool die wordt gezouten en ingemaakt. Het wordt meestal opgediend met vlees en aardappelpuree. Zuurkool is licht verteerbaar en levert weinig calorieën.