Januari

Bergamot Citrus

Bergamot is een kleine, peervormige en zure citrusvrucht. Bergamotolie wordt uit de schil van de onrijpe vrucht gewonnen.

Bieten

Rauwe bieten moeten eerst grondig gewassen worden. Behoud een eindje loof aan de kop van de biet. Kook de bieten in ruim water. Na het koken dienen ze afgekoeld te worden onder koud water. Stroop vervolgens het vel weg en verwerk de biet in het gekozen recept.

Bloedsinaas

Je kunt bloedappelsienen gebruiken in desserts, gebak, fruitsalades, mousses, souffl├ęs, ijs en sorbets. Het sap kun je drinken of gebruiken in marinades voor gevogelte of vis.

Boerenkool

Men eet het blad, al dan niet met de bladsteel, in stamppot en andere winterse bereidingen. De smaak is het best zodra er wat vorst over de kolen is gegaan. Wat mineralen en vitaminen betreft, is het een zeer voedzame groente.

Courgette

Een courgette kent heel wat bereidingswijzen: samen met tomaten en aubergines in een zuiderse ratatouille, gevuld met gehakt als gegratineerde ovenschotel, geeft een eenvoudig ovengerecht. U kan ook lekkere soepen bereiden met courgettes.

Crosnes

Crosnes zijn kleine, spiraalvormige knolletjes die op een garnaal lijken. Crosnes kunnen bereid worden als krielaardappeltjes en zijn dus geschikt voor koken, bakken of frituren maar ook om rauw te eten.

Gele wortel

Geelwortel wordt door z'n sterk kleurende werking, verspreid over de hele wereld, vooral als 'geelmaker' in gerechten gebruikt, maar de wortel heeft ook een eigen smaak: Licht warm en mild aromatisch.

Knolkervel

Niet verwant met kervel. Vormt korte dikke wortels met een zoete kastanjesmaak. Kan zowel gekookt als gestoofd worden, of in soep worden verwerkt.

Knolselder

Knolselder kan u zowel koud als warm verwerken. U kan hem ook stoven. De consumptie van knolselder is een goede zaak voor uw metabolisme omdat de groente veel ijzer en vitamine C bevat.

Maniok

Maniok is, op de aardappel na, het belangrijkste groentegewas van de wereld. De maniok heeft een vollere smaak en is voedzamer dan de aardappel. Je kan ze schillen en koken, in reepjes/plakjes snijden en dan bakken of frituren.

Mini Romeinse Sla

Een smaakvolle slasoort die zowel als blad als versneden in reepjes makkelijk te verwerken is en niet zo kwetsbaar als de kropsla. Het leent zich wel uitstekend als gesmoorde groente en is als warme groentebereiding een welkome afwisseling op de meeste vaste groenten.

Mini Witloof

Buikige, spits gesloten witloofkropjes, met een goudgeel randje aan de bladuiteinden. Binnenin zit er genoeg bittere kern om de blaadjes bij elkaar te binden. De chiconnette is lekker van smaak en uiterst gezond en bovendien lang te bewaren.

Pastinaak

Pastinaken smaken heerlijk in soepen, hutsepot en stoofschotels, maar kunnen ook in rauwkost-salades verwerkt worden. Pastinaak is rijk aan mineralen en is erg geschikt voor diabetici. Ze bevatten veel koolhydraten.

Peterselie Wortel

Peterseliewortel heeft een heerlijk aroma en is zeergeschikt als aanvulling van soepen, bouillons, sauzen en stoofgerechten. De wortel heeft het uiterlijk van pastinaak, maar de smaak heeft eerder iets weg van selderijknol en ook wel van peterselie.

Pitloze Druif Wit

Verse druiven zijn heerlijk in combinatie met ontbijtgranen, bij het aperitief, in een fruitslaatje of bij een kaasschotel. Maar ook in slaatjes en allerlei sausen die je serveert met vlees, vis en gevogelte komen druiven goed tot hun recht.

Postelein

Postelein kan zowel rauw als gekookt of gestoofd gegeten worden. De groente heeft een zachte smaak. U kan postelein onder meer gebruiken bij de bereiding van slaatjes, soepen of stamppot. Postelein bevat weinig calorie├źn.

Roodlof

Roodlof wordt voornamelijk rauw gegeten omdat ze door koken haar mooie rode kleur verliest. Het heeft net als witloof een licht bittere smaak. Je kan roodlof op dezelfde wijzen bereiden als witloof.

Savooikool

Het is een echte wintergroente die een ideale maat is bij varkensvlees of wild. Groene kool bevat veel vitamine C, ijzer, koolhydraten en vezels. Savooikool met vis is heel lekker maar ook een savooiloempia met desavooi als omhulsel is een heerlijke light alternatief.

Schorseneer

Schorseneren bevatten inuline en hebben een hoog fosfor- en ijzergehalte. Ze worden over het algemeen gekookt gegeten met een (kaas)sausje, maar ze zijn ook rauw (geschild en geraspt) verschrikkelijk lekker.

Spruit

Spruiten kunnen aansluitend geblancheerd worden of direct in een hutsepot verwerkt worden. Spruitjes bevatten veel koolhydraten en vitamine C.

Witloof Volle Grond

Qua voedingswaarde is er geen verschil tussen traditioneel geteeld grondwitloof en witloof van hydrocultuur, maar qua smaak scoort grondwitloof meestal hoger. Witloof kan u stomen, bakken, roerhakken, stoven of rauw gebruiken.

Zwarte en Witte Winter Truffel

De truffel is een soort van paddenstoel die men ondergronds aantreft. Beide hebben een totaal verschillende culinaire toepassing; de zwarte truffel leent zich het meest tot warme bereidingen, waar de witte truffel enkel voor koude bereidingen dient.