Juni

Aardappel Grenaille

De kleine aardappelen beetgaar stomen en dan presenteren op een afgeritst takje van laurier of rozemarijn, zo krijgt de aardappel een fijne kruidensmaak en het is een origineel manierom het te serveren.

Aardbei

Aardbeien worden in allerlei variaties en combinaties klaargemaakt. Ze zijn rijk aan vitamine C en vezels en bovendien zijn ze caloriearm. Ze bevatten koolhydraten, calcium, ijzer, natrium en vitamine BI en B2.

Artisjok

Het is eetlustopwekkend en stimuleert lever en gal. Je eet artisjokken warm met een sausje naar keus of koud met vinaigrette. Ze zijn erg voedzaam en kunnen in combinatie met bijvoorbeeld een gebonden uiensoep en een feestelijk ijstoetje, een complete maaltijd vormen.

Asperges

De befaamde asperges op z'n Vlaams worden opgediend met verkruimeld hard gekookt ei, gesmolten boter en fijn gesneden peterselie. Asperges bevatten weinig calorieën, maar zijn rijk aan vezels en mineralen zoals kalium, calcium en ijzer.

Bleekselder

Bleekselderij, ook wel witte selder genoemd, is minder sterk dan de groene snijselder. Toch kan de bleekselderij perfect gebruikt worden om een bouillon of een soep te kruiden. Het bevat vitamine B, C, ijzer en mineralen en heeft een vochtafdrijvende werking.

Broccoli

Bloemkool kan warm of koud gegeten worden. Broccoli is enkel lekker in een warme schotel. Het bevat heel wat vezels en stoffen die preventief werken tegen kanker.

Doperwt

Erwtjes kan men blancheren (in kokend water dompelen, zodat ze halfgaar of gaar worden), stomen of gewoon koken. Erwten hebben een zoetere smaak en ze bevatten vitamine C en BI, koolhydraten en ijzer.

Framboos

Na voorzichtig spoelen kunnen ze rauw verbruikt worden. Ze smaken ook heerlijk in de vorm van moes, saus of coulis bij ijs, pannenkoeken of hartige bereidingen. Frambozen zijn vezelrijk, bevatten veel vitamine C en zijn caloriearm.

Koolrabi

Rauw en geschild te versnijden in schijfjes of blokjes. Gekookt te bereiden zoals bloemkool. In stukken gaar te stoven maar vooral niet te lang zodat de smaak veel fijner blijft.

Linzen

Linzen zijn lekker in slaatjes, bij warme gerechten en in soep. Ze worden veel gebruikt in de Oosterse keuken. Ze zijn rijk aan vitaminen en mineralen en zijn een goede eiwitten- en koolhydratenbron.

Maïs

Hele gekookte maïskolven worden alleen met wat gesmolten boter en wat zout geserveerd. Gekookte maïskorrels kan je als groente eten of in een gemengde salade opdienen. Ze bevatten vitamine B en magnesium. Bovendien zijn ze rijk aan belangrijke vezels.

Mango

Mango's zijn rijk aan digestieve enzymen. Ze bevatten ook erg veel vitamines, mineralen en anti-oxidanten.

Peultjes

Deze kunnen vergeleken worden met de doperwt, maar ze zijn niet helemaal hetzelfde. Peulen ontwikkelen namelijk vrijwel of helemaal geen vlies en kunnen daarom in jonge toestand al helemaal gegeten worden.

Prinsessenboon

Kook of stoom de bonen eerst vooraleer ze verder te gebruiken. Je kan ze nadien nog even fruiten met wat ui. Boontjes zijn rijk aan vezels en vitamine C.

Raapsteel

Het gebladerte wordt meestal rauw in een stamppot verwerkt. Malse, jonge raapstelen kunnen echter ook als groente worden gekookt of in een frisse salade worden verwerkt.

Rabarber

Rabarber kan 'natuur' gegeten worden, maar kan ook gekookt worden (met wat suiker bv.) of verwerkt worden in taart of gebak. Rabarbermoes is een lekker bijgerecht bij vis en gevogelte. Rabarber bevat veel vruchtzuren, vitaminen en mineralen.

Snijboon

Kook of stoom de bonen eerst vooraleer ze verder te gebruiken. Men kan ze nadien nog even fruiten met wat ui. Bonen zijn rijk aan vezels en bevatten ijzer en vitamine C.

Spitskool

Spitskool is sappiger, lichter verteerbaar en volgens sommigen lekkerder dan witte kool. Je kunt er wel prima zuurkool van maken.

Tuinboon

Je kan er vleesvervangende gerechten mee bereiden door de gekookte bonen samen met gekookte aardappelen fijn te maken, deze pasta te binden met melk en room, er plakjes van te maken en die te bakken. Ze zijn rijk aan vitamine Ben C.

Tuinkers

Tuinkers heeft een uitgesproken en mosterdachtige smaak. Deze zorgt voor een pittig aroma in slaatjes en sauzen. Tuinkers is rijk aan vitamine C en A.

Venkel

Venkel kan zowel rauw als warm gegeten worden. Rauw is de smaak het sterkst. Verder kan men de venkel koken, stomen, stoven, pureren of in soepen verwerken. Telkens kunnen de bladstelen gebruikt worden als garnering of smaakversterker.

Waterkers

Waterkers is uiterst geschikt ter garnering van gerechten. De donkergroene, eivormige bladeren kunnen echter ook verwerkt worden in salades. In Frankrijk wordt de 'cresson' vaak in sauzen en soepen verwerkt.

Watermeloen

Meloenen smaken lekker fris. Je kan de meloenen uitlepelen of het vruchtvlees in stukjes snijden. Meloen is uiterst geschikt bij fruit- en andere slaatjes en bij voorgerechten bvb. in combinatie met gedroogde ham.