Maart

Aardbei

Aardbeien worden in allerlei variaties en combinaties klaargemaakt. Ze zijn rijk aan vitamine C en vezels en bovendien zijn ze caloriearm. Ze bevatten koolhydraten, calcium, ijzer, natrium en vitamine BI en B2.

Asperges

De befaamde asperges op z'n Vlaams worden opgediend met verkruimeld hard gekookt ei, gesmolten boter en fijn gesneden peterselie. Asperges bevatten weinig calorie├źn, maar zijn rijk aan vezels en mineralen zoals kalium, calcium en ijzer.

Aubergine

De aubergine wordt hoofdzakelijk warm toebereid. Men kan ze stoven, bakken, frituren en gratineren. Aubergines zijn caloriearm en bevatten veel vitamine C, B, caroteen en ijzer.

Carambola

Carambola, ook wel sterfruit genoemd, heeft een fris, zoetzure smaak met een aangenaam aroma.

Champignon

U kan de champignons zowel koud als warm klaarmaken. Champignons zijn caloriearm en zijn rijk aan vezels.

Courgette

Een courgette kent heel wat bereidingswijzen: samen met tomaten en aubergines in een zuiderse ratatouille, gevuld met gehakt als gegratineerde ovenschotel, geeft een eenvoudig ovengerecht. U kan ook lekkere soepen bereiden met courgettes.

Granaatappel

U kan de granaatappel uitlepelen, de vruchten uitpersen en het sap gebruiken voor de bereiding van sauzen of andere gerechten. Het sap van granaatappels vormt het basisingredi├źnt van grenadine.

Knolselder

Knolselder kan u zowel koud als warm verwerken. U kan hem ook stoven. De consumptie van knolselder is een goede zaak voor uw metabolisme omdat de groente veel ijzer en vitamine C bevat.

Komkommer

Komkommer eet men meestal rauw en is onmisbaar in een verfrissende salade. Toch kan de komkommer ook warm toebereid worden. Door de grote hoeveelheid water en het lage caloriegehalte is het een echte slankmaker.

Kumquat

Kumquats zijn een delicatesse bij gegrild of gebraden vlees, gevogelte en wild. Kumquat komt ook zeer goed tot zijn recht bij vleesfondue en rijst. Het heeft een fris-zure enigszins kruidige, bittere sinaasappel-smaak.

Oesterzwam

De oesterzwam heeft zacht vruchtvlees. De smaak combineert goed met kip, kalfsvlees en vis. Ook worden ze wel "vegetarische" schnitzels genoemd omdat ze geheel, gepaneerd als schnitzel gebakken kunnen worden.

Pastinaak

Pastinaken smaken heerlijk in soepen, hutsepot en stoofschotels, maar kunnen ook in rauwkost-salades verwerkt worden. Pastinaak is rijk aan mineralen en is erg geschikt voor diabetici. Ze bevatten veel koolhydraten.

Radijs

Verwerk fijngesneden radijzen in een salade of presenteer ze als pittig en gezond borrelhapje met wat zout of een dipsausje. Radijzen zijn rijk aan vitamine C en zijn bovendien caloriearm.

Rammenas

Je kan rammenas rauw gebruiken zoals radijs. Rauwkost van rammenas eet men geraspt in kleine hoeveelheden als bijgerecht bij een warme maaltijd of in schijfjes op de boterham.

Rode Biet

Van het verse loof kan je soep maken. Daarvoor moetje de stengel en het blad goed wassen en fijnsnijden. Rasp enkele bieten fijn en kook ze samen met het loof gaar. Zout, azijn of citroen toevoegen. Serveren met room.

Rucola

Rucolablaadjes verwerkt u rauw in groene salades, aardappelsalade en tomatensalade. Ze smaken ook zeer lekker in koude en warme pastaschotels. Gekookt en gepureerd kan u rucola aan soepen en sauzen toevoegen als extra smaakmaker.

Schorseneer

Schorseneren bevatten inuline en hebben een hoog fosfor- en ijzergehalte. Ze worden over het algemeen gekookt gegeten met een (kaas)sausje, maar ze zijn ook rauw (geschild en geraspt) verschrikkelijk lekker.

Snijboon

Kook of stoom de bonen eerst vooraleer ze verder te gebruiken. Men kan ze nadien nog even fruiten met wat ui. Bonen zijn rijk aan vezels en bevatten ijzer en vitamine C.

Spinazie

Spinazie kan zowel rauw als gekookt gegeten worden. Ze smaakt heerlijk in salades met vinaigrette of als broodbeleg. Spinazie bevat erg veel vezels en vitamine A, B en C. Verder bevat het kalium, calcium en ijzer.

Veldsla

Veldsla kan zowel koud als warm gegeten worden bij slaatjes, voorgerechten, in soepen en bij vlees, vis of gevogelte. U kan veldsla ook goed gebruiken als garnering bij soep of omeletten. Veldsla bevat vitamine C en ijzer.

Witloof

Witloof kan u stomen, bakken, stoven of rauw gebruiken. Witloof is o.a. heerlijk bij vlees, vis, in salades, bij aperitiefhapjes, in soepen en stoofpot. Witloof is een erg voedzame groente en bevat veel mineralen.