November

Aardappel Vitelotte

De weinig bekende Vitelotte of truffelaardappel heeft donkerpaars vruchtvlees en het uitzicht van een zwarte truffel. Het is een leuke aardappel om mee te garneren of op te dienen als origineel aperitiefhapje.

Butternut-Pompoen

Het is een smaakvolle pompoensoort die de vorm van een peer of pindapeul heeft. Ze is net als andere pompoen soorten voor diverse gerechten te gebruiken. Ze bevatten complexe koolhydraten, en zijn rijk aan bètacaroteen en aan voedingsvezels.

Cactusvijg

Cactusvijgen hebben een zoetzure smaak. Je kunt ze zo uit de hand uitlepelen of in blokjes gesneden verwerken in een fruitsalade. Van het sap van kun je ook heerlijk ijs maken.

Cantharel - Girolle

Het smaakt naar een vleug van abrikoos. U kunt ze op dezelfde manier bereiden als trompet de la mort. Ze smaken zeer goed in combinatie met ei-, en pastagerechten of op een geroosterd broodje met dik roomboter. Door zijn kruidige en peperige smaak is het daarnaast uiterst geschikt voor sauzen.

Chioggia Biet

De chioggia biet heeft een zacht-zoete smaak en kan zowel rauw worden verwerkt in salades, als gekookt op de meer traditionele manier of geroosterd in de oven. De chioggia kan geroosterd worden met tijm en rozemarijn.

Granaatappel

U kan de granaatappel uitlepelen, de vruchten uitpersen en het sap gebruiken voor de bereiding van sauzen of andere gerechten. Het sap van granaatappels vormt het basisingrediënt van grenadine.

Kaki

Je kunt kaki, met of zonder schil, eten als een appel. Het smaakt lekker bij het ontbijt of als gezond tussendoortje. Gebruik het in een smoothie, met yoghurt en cruesli of in een salade. Tevens is kaki goed te combineren in warme gerechten met rijst, kip of vlees.

Knolkervel

Niet verwant met kervel. Vormt korte dikke wortels met een zoete kastanjesmaak. Kan zowel gekookt als gestoofd worden, of in soep worden verwerkt.

Knolselder

Knolselder kan u zowel koud als warm verwerken. U kan hem ook stoven. De consumptie van knolselder is een goede zaak voor uw metabolisme omdat de groente veel ijzer en vitamine C bevat.

Koolrabi

Rauw en geschild te versnijden in schijfjes of blokjes. Gekookt te bereiden zoals bloemkool. In stukken gaar te stoven maar vooral niet te lang zodat de smaak veel fijner blijft.

Oesterzwam

De oesterzwam heeft zacht vruchtvlees. De smaak combineert goed met kip, kalfsvlees en vis. Ook worden ze wel "vegetarische" schnitzels genoemd omdat ze geheel, gepaneerd als schnitzel gebakken kunnen worden.

Pastinaak

Pastinaken smaken heerlijk in soepen, hutsepot en stoofschotels, maar kunnen ook in rauwkost-salades verwerkt worden. Pastinaak is rijk aan mineralen en is erg geschikt voor diabetici. Ze bevatten veel koolhydraten.

Peterselie Wortel

Peterseliewortel heeft een heerlijk aroma en is zeergeschikt als aanvulling van soepen, bouillons, sauzen en stoofgerechten. De wortel heeft het uiterlijk van pastinaak, maar de smaak heeft eerder iets weg van selderijknol en ook wel van peterselie.

Prei

Prei eten we zowel rauw als gekookt. Heel fijngesneden wordt de groente in salades verwerkt. Het beste kennen we prei in soep of stoofpotjes. Het is de basis van de groentekeuken en is zeer geschikt bij graan-, vlees- en visbereidingen.

Raap

Zowel gekookt, gebakken, gestoofd als gefrituurd zijn rapen heerlijk. Ze zijn lekker in combinatie met andere wintergroenten zoals wortel, pompoen, kool etc. In traditionele gerechten als hutsepot en couscous mogen ze hoe dan ook niet ontbreken.

Rammenas

Je kan rammenas rauw gebruiken zoals radijs. Rauwkost van rammenas eet men geraspt in kleine hoeveelheden als bijgerecht bij een warme maaltijd of in schijfjes op de boterham.

Ratte Aardappel

Een Franse, vastkokende aardappel met een gele gladde schil en diepe ogen. Hij smaakt naar kastanje en is verrukkelijk in salades.

Savooikool

Het is een echte wintergroente die een ideale maat is bij varkensvlees of wild. Groene kool bevat veel vitamine C, ijzer, koolhydraten en vezels. Savooikool met vis is heel lekker maar ook een savooiloempia met desavooi als omhulsel is een heerlijke light alternatief.

Spruit

Spruiten kunnen aansluitend geblancheerd worden of direct in een hutsepot verwerkt worden. Spruitjes bevatten veel koolhydraten en vitamine C.

Veenbes

Veenbessen worden vaak gekookt gegeten in combinatie met kalkoen, wild en andere warme vruchten. Door hun bitter-zure smaak, worden ze bijna altijd gekookt met wat suiker. Veenbessen worden vaak verwerkt tot compote of gebruikt in gebak en taarten.

Veldsla

Veldsla kan zowel koud als warm gegeten worden bij slaatjes, voorgerechten, in soepen en bij vlees, vis of gevogelte. U kan veldsla ook goed gebruiken als garnering bij soep of omeletten. Veldsla bevat vitamine C en ijzer.

Witloof

Witloof kan u stomen, bakken, stoven of rauw gebruiken. Witloof is o.a. heerlijk bij vlees, vis, in salades, bij aperitiefhapjes, in soepen en stoofpot. Witloof is een erg voedzame groente en bevat veel mineralen.

Zoete Ajuin

De ui is knapperig als een appel met een prettige uiensmaak, bevat meer suikers en is zeer goed verteerbaar. De zoete ui is lekker in vele gerechten, vooral in salades, rauwkost, gestoofde uien, enz. Een marmelade van zoete uien is geweldig bij paté of gewoon op een boterham.