September

Aardappel Grenaille

De kleine aardappelen beetgaar stomen en dan presenteren op een afgeritst takje van laurier of rozemarijn, zo krijgt de aardappel een fijne kruidensmaak en het is een origineel manierom het te serveren.

Aardappel Vitelotte

De weinig bekende Vitelotte of truffelaardappel heeft donkerpaars vruchtvlees en het uitzicht van een zwarte truffel. Het is een leuke aardappel om mee te garneren of op te dienen als origineel aperitiefhapje.

Appel Cox Orange Pippin

De vruchten hebben een sterk eigen aroma, het zogenaamde Cox's-aroma. Het vruchtvlees is tamelijk vast. Cox's Orange Pippin kan voor het maken van appelsap gebruikt worden.

Artisjok

Het is eetlustopwekkend en stimuleert lever en gal. Je eet artisjokken warm met een sausje naar keus of koud met vinaigrette. Ze zijn erg voedzaam en kunnen in combinatie met bijvoorbeeld een gebonden uiensoep en een feestelijk ijstoetje, een complete maaltijd vormen.

Blauwe Druif (Italiƫ)

Verse druiven zijn heerlijk in combinatie met ontbijtgranen, bij het aperitief, in een fruitslaatje of bij een kaasschotel. Maar ook in slaatjes en allerlei sausen die je serveert met vlees, vis en gevogelte.

Bloemkool

Bloemkool hoeft echter niet altijd gekookt te worden. Ze is ook uiterst geschikt als knapperige dipgroente. Bloemkool bevat koolhydraten en vitamine C.

Cantharel - Girolle

Het smaakt naar een vleug van abrikoos. U kunt ze op dezelfde manier bereiden als trompet de la mort. Ze smaken zeer goed in combinatie met ei-, en pastagerechten of op een geroosterd broodje met dik roomboter. Door zijn kruidige en peperige smaak is het daarnaast uiterst geschikt voor sauzen.

Chinese Radijs

Kan zowel rauw gegeten worden in salades, worden ingelegd in azijn en suiker, als worden gebakken, gestoofd, gestoomd of in meegegaard in stoofpotten of soepen.

Chioggia Biet

De chioggia biet heeft een zacht-zoete smaak en kan zowel rauw worden verwerkt in salades, als gekookt op de meer traditionele manier of geroosterd in de oven. De chioggia kan geroosterd worden met tijm en rozemarijn.

Kiwi Bes

Kiwibessen kun je als lekker en supergezond tussendoortje of dessert vers en ongeschild eten. Ze zijn ook zeer lekker als ze worden toegevoegd aan yoghurt, ijs, of andere desserten.

Pastinaak

Pastinaken smaken heerlijk in soepen, hutsepot en stoofschotels, maar kunnen ook in rauwkost-salades verwerkt worden. Pastinaak is rijk aan mineralen en is erg geschikt voor diabetici. Ze bevatten veel koolhydraten.

Peer

Peren zijn heerlijk inslaatjes en gebak, omdat ze zo knapperig zijn en fris smaken. Peren zijn erg gezond omdat ze o.a. vitamine C bevatten en veel energie verschaffen.

Pied de Mouton

De smaak is mild en combineert goed met de cantharel (en lijkt daar ook een beetje op qua smaak). Ze kunnen verwerkt worden in o.a. quiches en stoofpotjes Deze paddenstoel kan beter niet rauw gegeten worden.

Pompoen

De meeste zomerpompoenen kunnen met schil en al worden gegeten. Zeer rijpe exemplaren kunnen het best worden geschild en van zaden ontdaan worden. Pompoen is gezond: de groente bevat veel betacaroteen (die zit in de oranje kleur), calcium, vitamine C en uiteraard voedingsvezel.

Prei

Prei eten we zowel rauw als gekookt. Heel fijngesneden wordt de groente in salades verwerkt. Het beste kennen we prei in soep of stoofpotjes. Het is de basis van de groentekeuken en is zeer geschikt bij graan-, vlees- en visbereidingen.

Raap

Zowel gekookt, gebakken, gestoofd als gefrituurd zijn rapen heerlijk. Ze zijn lekker in combinatie met andere wintergroenten zoals wortel, pompoen, kool etc. In traditionele gerechten als hutsepot en couscous mogen ze hoe dan ook niet ontbreken.

Rammenas

Je kan rammenas rauw gebruiken zoals radijs. Rauwkost van rammenas eet men geraspt in kleine hoeveelheden als bijgerecht bij een warme maaltijd of in schijfjes op de boterham.

Rucola

Rucolablaadjes verwerkt u rauw in groene salades, aardappelsalade en tomatensalade. Ze smaken ook zeer lekker in koude en warme pastaschotels. Gekookt en gepureerd kan u rucola aan soepen en sauzen toevoegen als extra smaakmaker.

Spinazie

Spinazie kan zowel rauw als gekookt gegeten worden. Ze smaakt heerlijk in salades met vinaigrette of als broodbeleg. Spinazie bevat erg veel vezels en vitamine A, B en C. Verder bevat het kalium, calcium en ijzer.

Spitskool

Spitskool is sappiger, lichter verteerbaar en volgens sommigen lekkerder dan witte kool. Je kunt er wel prima zuurkool van maken.

Spruit

Spruiten kunnen aansluitend geblancheerd worden of direct in een hutsepot verwerkt worden. Spruitjes bevatten veel koolhydraten en vitamine C.

Trompet de la Mort

Men serveert deze paddenstoelen vaak bij wildgerechten. U kunt ze op dezelfde manieren bereiden als Cantharellen. De paddenstoel kan worden gebruikt als een soort imitatie truffel of verwerkt worden in terrines, salades, risotto en pastagerechten.

Wortel

Rauwe wortelen zijn heerlijk met een dipsaus bij het aperitief of geraspt bij slaatjes. Ook wortelpuree staat bij velen op het wekelijks menu. Je kan wortelen zelfs bij het dessert eten in een voedzame wortelcake.